Tuesday, January 27, 2009

Misi Kemanusiaan Gabungan NGO-NGO Islam ke Gaza Palestin

KLIA Sepang - Misi Kemanusiaan Gabungan NGO-NGO Islam ke Gaza, Palestin telah bertolak dari KLIA malam tadi. Misi yang dianggotai seramai 7 orang pada kali ini adalah sebahagian dari usaha yang dilakukan oleh NGO's Islam. Misi pada kali ini mencabar kerana difahamkan keadaan di Selatan Gaza kembali gawat akibat serangan tentera Yahudi walaupun masih dalam tempoh genjatan senjata.

Misi ini diketuai oleh Presiden TERAS Pengupayaan Melayu Malaysia Cikgu Mohd Azmi Abdul Hamid, Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin Pengerusi SHURA, Ustaz Zulkifli Ibrahim Timbalan Presiden Jama'iy merangkap Pengarah Urusetia Penerangan Negeri Perak, Ust Norazli dari Muslim Care Malaysia,Sdr Arafat dari Jama'iy, Sdr Megat dan Sdr Selamat mewakili Jemaah Islah Malaysia (Caw Perak).

Penyerahan sumbangan orangramai kepada Ketua Misi Cikgu Mohd Azmi

Menurut ketua misi Cikgu Azmi, "misi pada kali ini adalah penting dalam usaha NGO's Islam Malaysia untuk mengadakan hubungan dengan NGO Islam yang berada di Gaza Palestin". Melalui usaha ini, InsyaAllah selepas ini penyaluran sumbangan yang berterusan akan menjadi lebih mudah.



Selain itu kata beliau "satu usaha tindakan politik juga akan diusahakan untuk mengheret Perdana Menteri "Israel" Ehud Olmert ke mahkamah antarabangsa bagi membicara kekejaman dan jenayah perang yang dilakukannya".


Turut bersama bertolak ke Gaza pada malam itu adalah dari kumpulan Mercy Malaysia yang menghantar 5 orang Doktor yang diketuai oleh Prof Dr Mohamad Hatta Shahrum. Mereka difahamkan akan bertugas di hospital-hospital yang terdapat di Gaza Palestin.


Misi Kemanusiaan Mercy Malaysia ke 7

No comments: