Tuesday, February 3, 2009

Misi Kemanusiaan Ke Gaza diarah keluar

KLIA 3 Feb - Semalam saya dan sahabat dari Shura,Jama'iy Perak, JIM, ACT,MCM & Teras-CIMMA berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur bagi menyambut rombongan 5 NGO's yang ke Gaza Palestin bagi menyampaikan sumbangan umat Islam dari Malaysia.
Misi yang dijangkakan pulang pada 31-Jan-2009 tertangguh sehingga ke 3-Feb-2009, atas sebab-sebab yang sedia maklum iaitu kebenaran untuk memasuki ke Gaza melalui Rafah, Mesir amat sukar sekali.Pelik tetapi benar itulah yang berlaku realitinya kerana halangan dari kerajaan Mesir pimpinan Hosni Mubarak.Mungkin inilah janji yang diutarakan kepada wanita besi Yahudi Tizpi Livni yang bertemu dengan Hosni Mubarak 2 hari sebelum Gaza diserang tempohari.
Menurut Cikgu Azmi dan sahabat yang lain, banyak bantuan tidak dapat masuk melalui pintu Rafah, Mesir. Kawalan di sana amat ketat sehinggakan beliau mengalami kesakitan kaki kerana menunggu berdiri di sana terlalu lama.Banyak alasan dan ceretnya pihak imigresen Mesir.Walaubagaimana rezeki kepada sahabat Muslim Care Malaysia yang dapat masuk ke sana sebagaimana yang dilaporkan dalam entri saya sebelum ini.
Kelihatan keceriaan riak muka para relawan yang pergi baru-baru ini walaupun disaluti keletihan kerana acara yang diatur di sana cukup padat.Yang pasti, semua yang balik bersemangat untuk pergi ke sana jika diizinkan.
Saya dan sahabat sempat berbincang dengan Cikgu Azmi, apakah tindakan seterusnya yang akan kita ambil bagi menunaikan tanggungjawab kami sebagai NGO Islam.InsyaAllah, kami sedang merangka program-program seterusnya bagi meningkatkan kepedulian umat.Relawan-relawan Palestin-Malaysia yang telah berdaftar dengan kami akan kami gerakkan bersama bantuan sahabat NGO' s yang lain.
Selain daripada itu, kami diberitahu bahawa semua NGO's yang terlibat yang bukan dari penduduk Gaza telah diarahkan keluar demi keselamatan.
Mercy tinggalkan Gaza
AL ARISH (sempadan Rafah) 3 Feb. - Sukarelawan Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia) yang terdiri daripada doktor terpaksa meninggalkan Gaza semalam ekoran serangan terbaru Israel.
Keterbatasan waktu yang ada dapat dimanfaat dengan perbincangan beberapa isu untuk tindakan sahaja.Cikgu Azmi akan bertolak ke Pulau Pinang pada malam itu juga sebab pada keesokkan harinya susunan program telah diatur untuknya.Kegigihan beliau amat kami sanjungi walaupun dimamah usia setengah abab dibanding kami.Moga usaha 5 NGO's yang pergi pada kali ini dalam misi khas iaitu untuk mengheret Yahudi Laknatullah supaya dibicara di mahkamah antarabangsa akan terhasil.Inilah sebahagian kecil usaha yang dilakukan.Jika tak dapat buat semua, jangan tinggal semua... itulah kaedah yang diambil.
Semangat berjuang perlu diteruskan.Pihak kami juga merasa bertuah kerana telah dihadiahkan seorang satu, senaskah Al-Quran Gaza yang kebiasaannya dibekalkan kepada Mujahidin Hamas.Moga ia akan memberi satu kekuatan kepada kami untuk diamalkan.
"Birruh Biddam Naqdika Palestin"
"Seeru 'ala barokatillah"
"Salam Perjuangan"

No comments: