Monday, November 10, 2008

Tahniah : NGO-NGO Islam mulai prihatin akan nasib golongan minoriti

"Keprihatinan NGO-NGO Islam atas nasib Umat Islam di Mindanao meningkat".Pihak moderator Muslim Minoriti-CIMMA mengalu-alukan usaha murni ini. "Kepada sesiapa yang berminat sila hubungi jurucakap :
1.CIMMA-Teras : Sdr Suhaire Hj Sulaiman (019-2998345)
2.Yayasan Amal Negeri Sembilan : Sdr Mohd Sufian Ibrahim (013-3589328)

Yayasan Amal akan lancar misi kemanusiaan ke Mindanao
Wan Nordin Wan Yaacob Tue Nov 11, 08 7:29:58 am MYT

KUALA LUMPUR, 11 Nov (Hrkh) - Yayasan Amal Malaysia akan mengadakan misi kemanusiaan dan program korban di wilayah bergolak Mindanao, Filipina pada Hari Raya Aidiladha ini.


Ini berikutan keadaan umat Islam di Mindanao yang tertekan kerana tindakan ketenteraan yang dilakukan kerajaan pimpinan Gloria Macapagal Arroyo.

Pasukan peninjau Yayasan Aman yang baru pulang buat tinjauan mangsa perang di Mindanao mendapati keadaan mangsa amat teruk dan lebih 600,000 menjadi pelarian berikutan rumah mereka dibakar selain tanah dirampas.

Yayasan Amal memaklumkan bahawa bantuan di peringkat antarabangsa cukup minima malah bantuan NGO asing sangat minima.

"Yayasan Amal akan buat Program Korban dan Bantuan Perubatan semasa Hari Raya Haji ini. Lembu sebahagian RM 290 , kambing RM 320. Pakat bantu umat Islam Moro yang dianiaya,"kata jurucakap Yayasan Amal, Haji Husin.

Sementara itu, Yayasan Amal Negeri Sembilan pula akan turut melancarkan kutipan derma bantuan sempena program bantuan kemanusiaan di Mindanao.

Maklumat lanjut hubungi Pengerusi Yayasan Amal Negeri Sembilan, Sufian Ibrahim (013-3589328). - mks. _

No comments: