Wednesday, November 19, 2008

Menelusuri Derita Umat Islam di Mindanao

November 8, 2008 oleh pencuit minda

Selepas terkesan dengan beberapa berita tentang penderitaan saudara seislam di Filipina/ Mindanao, akhirnya diizinkanNya untuk menjejak kaki di negara jiran yang suatu waktu dahulu juga merupakan tapak kepada pemerintahan kerajaan Islam.


Perjalanan menggunakan Cebu Pacific Airways melalui Manila, membawa rombongan kami ke Cotabato. Seterusnya dapat kami menyaksikan sendiri kem kem pelarian yang penuh kedhaifan dan kesengsaraan penghuninya.

Lebih lima ratus ribu menjadi pelarian selepas diusir dari rumah. Sesetengah rumah pula di bakar. Sumber mengatakan hampir 60% daripada tentera Filipina bertumpu di Mindanao, khususnya di selatan.


Pasukan Pengaman (IMT) dianggotai oleh tentera daripada Malaysia, Brunei, Libya dan Jepun telah melakukan yang terbaik selama 4 tahun berada di sana, namun segalanya seakan sia sia selepas 5 Ogos lepas.


Bagi mengurangkan beban yang ditanggung oleh mereka, Yayasan Amal Malaysia akan mengadakan program Qurban di sana bermula tahun ini ( RM220 sebahagian untuk lembu, RM350 kambing), di samping khidmat kesihatan dan beberapa program amal yang lain. Sukarelawan juga diperlukan untuk menjayakan program ini.


Segala sumbangan boleh disalurkan melalui akaun Yayasan Amal 553010122090 (Maybank). Sila sms detail untuk tujuan rekod kepada saudara Jamal, 019 6644796.










Berada di salah satu kem pelarian berhampiran Cotabato






Memasak nasi dengan menggunakan dapur.
Kadang kalanya hanya berlaukkan garam




Sesekali berselisih dengan trak tentera Filipina dan termasuklah kereta kebal ini!
"Keprihatinan NGO-NGO Islam atas nasib Umat Islam di Mindanao meningkat". Pihak moderator Muslim Minoriti-CIMMA mengalu-alukan usaha murni ini.
Kepada sesiapa yang berminat sila hubungi jurucakap :

1.CIMMA-Teras : Sdr Suhaire Hj Sulaiman (019-2998345)

2.Yayasan Amal Negeri Sembilan : Sdr Mohd Sufian Ibrahim (013-3589328)
3.Yayasan Amal Malaysia : Sdr Jamulidin Elias (019-6644796)

No comments: