Tuesday, November 11, 2008

Siri Pemahaman 1 : Senario Umat & Cabaran Semasa

Teks ucapan berikut adalah beberapa siri ringkasan terhadap 1 kertas kerja yang dilakukan oleh Presiden TERAS sewaktu membentangkan kertas kerja di Persidangan Kebangsaan Pertubuhan-Pertubuhan Islam 07 pada 27hb bertempat di Perdana Resort, PCB, Kelantan.

Pengenalan

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia."
Ar.Raad: 11

ANALISIS KEADAAN UMAT YANG MENYELURUH

Disaat ini kita sedang menyaksikan sebuah tamadun yang pernah unggul dan gemilang, kini sedang dilanda awan mendung. Kemalapan umat Islam sangat terasa dalam hampir pelbagai aspek. Kelemahan ekonomi, perpecahan politik, kelunturan daya intelektual dan kekacauan akhlaq sudah menjadi wajah umat yang sangat meruncing. Jika dianalisis keadaan umat masa kini akan terdedah pelbagai punca yang mengakibatkan umat Islam berada dalam keadaan yang amat lemah.

Punca kepada kelemahan ekonomi dan pembangunan manusia di majoriti negara-negara Islam ialah ketiadaan pemerintahan demokratik berasaskan ajaran Islam. Tidak ada ruang dalam negara-negara ini untuk berkembang dan berfungsinya masyarakat sivil. Hak asasi manusia dinafikan, kebebasan bersuara dan berkumpul serta hak asasi disekat dengan keras.

Pilihanraya hanya tinggal amalan ritual untuk mengabsahkan kuasa pemimpin autoritarian. Penentang regim yang menindas telah dipaksa menghadapi tahanan tanpa bicara, dipenjara dan diseksa. Budaya takut dan patuh kepada pihak berkuasa telah ditanam melalui undang-undang yang menekan, pendidikan dan media massa.

Institusi awam yang autonomus tidak dibenarkan berkembang. Sistem kehakiman, keselamatandan tentera serta khidmat awam telah dijadikan alat untuk melindungi kepentingan segelintir golongan pemerintah dan penyokong-penyokongnya.

Setelah menjalankan bancian di dunia Arab, Laporan Pembangunan Manusia Negara Arab 2002 (AHDR), telah merumuskan “Terdapat kemunduran yang ketara antara negara-negara Arab dan kawasan yang lain dari segi pemerintahan partisipatif. Dalam banyak hal corak pemerintah berciri eksukutif yang sangat berkuasa yang menguasai bahagian-bahagian lain dalam negara, dalam kes-kes tertentu tidak disemak dan diimbangi secara institusional.

Demokrasi berasaskan sistem perwakilan tidak selalunya berjalan secara bersih dan kadangkala tidak wujud. Kebebasan bersuara dan berorganisasi seringkali disekat. Sistem kuasa mutlaq yang sudah lapuk masih terus diamalkan”. Rumusan dalam AHDR ini boleh juga diaplikasikan pada kebanyakan negara Islam yang lain.

Golongan Muslim Yang Diceroboh

Golongan Zionis telah menguasai Palestin secara haram sejak berdekad-dekad Jutaan Palestin, yang diusir oleh Zionis telah hilang tempat tinggal dan kebun mereka dan hidup sebagai pelarian dalam keadaan yang sangat sulit.

Setiap hari hak asasi manusia dilanggari, kanak-kanak yang membaling batu ditembak mati secara zalim, rumah dimusnahkan, hukuman secara beramai-ramai dipaksa ke atas orang awam, kebun dimusnahkan serta bekalan makanan dan ubatan dinafikan.

Israel dengan sokongan AS telah secara biadab menolak resolusi PBB yang mengecam pelanggaran hak asasi manusia dan memutuskan supaya ia patuh kepada undang-undang antarabangsa serta memberhentikan pencerobohan haramnya ke atas kawasan-kawasan yang dikuasainya dalam wilayah Palestin

Begitu juga tragedi kemanusiaan sedang berlaku di Chechnya, Kashmir, Afghanistan, Gujarat dan tempat-tempat lain. Pada 2003, AS secara haram menceroboh dan menguasai Iraq, sebuah Negara berdaulat yang menjadi anggota PBB. Pencerobohan itu telah mengakibatkan kekurangan bekalan makanan, ubatan dan keperluan asas. Lebih dari 100,000 rakyat Iraq telah mati sejak pencerobohan haram AS.

Di Thailand Selatan , iaitu wilayah kaum Muslimin, eskploitasi dan penindasan ke atas orang Islam berterusan tanpa henti. Ratusan orang awam hilang disebabkan oleh penangkapan dan pembunuhan oleh pihak keselamatan. Pada Oktober 2004, 78 orang telah ditahan ketika berdemonstrasi dan terbunuh ketika dalam tahanan pihak askar namun mereka yang bertanggungjawab tidak didakwa dan dihukum. Pembunuh Somchai Neelaphaijit sehingga hari ini masih belum dibawa ke pengadilan.

Di Mindanao, perjuangan pembebasan berdekad-dekad golongan Muslimin untuk mendapat hak memerintah sendiri masih belum tercapai untuk menuntut kebebasan dan kemerdekaan untuk rakyatnya. Disebabkan ketiadaan atau sangat sedikit pembangunan yang dapat diujudkan , terdapat kemiskinan yang sangat meruncing di Mindanao. Penindasan dan kemiskinan telah memaksa ribuan untuk lari meninggalkan kampong mereka dan mencari perlindungan di Sabah.

Minoriti Muslim


Pasca 9/11 yang mencetuskan “peperangan ke atas teroris” yang dilancarkan oleh Administrasi Bush telah menyebabkan berlakuya perlanggaran hak asasi manusia yang serius ke atas orang Islam dan memburukkan Islam sebagai sebuah agama yang dituduh mengajar keganasan.

Ribuan kaum Muslimin telah ditahan dibawah Akta Patriot AS secara sewenang-wenangnya tanpa bicara. Dalam banyak kes akses kepada peguam dan ahli keluarga dinafikan. Ramai yang dikenakan penyeksaan fizikal dan psikologikal.Badan-badan kebajikan yang menyumbang untuk Program bantuan kebajikan dan pendidikan di Palestin dan negara lain telah ditutup.

Penyeksaan, salahguna kuasa dan layanan yang buruk ke atas orang Islam yang ditahan di Guantanamo, Iraq, dan Afghanistan oleh tentera AS terus berjalan tanpa henti. Aktivis Muslim diculik oleh CIA, dibawa ke tempat yang tidak diketahui, diseksa dan dalam kes-kes tertentu dibunuh.

Mouin Rabbani, seorang editor penyumbang kepada Middle East Report yang berpejabat di Washington menerangkan : “Pada pengamatan saya, sementara prasangka kepada orang Muslim telah meningkat, permusuhan kepada Islam sebagai suatu agama juga meningkat dengan kadar yang sama….Kesan utama 9/11 adalah untuk menjadikan Islmophobia lebih merebak dan menjadikannya sebagai sikap arus perdana dan pandangan yang dihormati – ia telah melepaskan jin dari botolnya”.

Daripada bertindak untuk menyekat merebaknya Islamophobia ini, kerajaan AS telah melancarkan “misi suci”nya untuk menjalankan “reformasi ke atas Islam”. Baru-baru ini US News and World Report telah melaporkan “Dari pasukan operasi psikologi tentera dan operasi CIA untuk membiayai secara terbuka media dan badan-badan pemikir, Washington sedang menyalurkan jutaan dolar untuk suatu kempen bagi “membentuk semula” kefahaman bukan sahaja masyarakat Muslim tetapi ajaran Islam itu sendiri.”

Rakan-rakannya dalam projek untuk menjalankan gerakan subversif terhadap Islam ini ialah “golongan negara-negara Muslim yang “moderat”, yayasan-yayasan dan kumpulan-kumpulan yang membawa agenda “perubahan Islam”. Indonesia adalah salah satu sasaran untuk melancarkan projek subversif terhadap Islam. USAID (sebuah projek pembiaya AS) secara rahsia membiayai 30 organisasi Islam dalam Negara itu, termasuk badan dan pemikir yang menyebarkan faham “Islam liberal”.

Dengan segala masalah penafian hak asasi manusia yang dihadapi oleh jutaan umat Islam dan kezaliman serta penghinaan yang dialami mereka, malangnya tiada respon yang berkesan dari pemerintah-pemerintah Muslim dan OIC untuk menyelamatkan keadaan.

Sumber http://futuhatteras.blogspot.com

No comments: