Thursday, October 30, 2008

Centre For International Muslim Minority Affairs (CIMMA) lancar misi ke Mindanao

Wan Nordin Wan Yaacob
Wed Oct 15, 08 2:27:21 pm MYT

KUALA LUMPUR, 15 Okt (Hrkh) - Centre For Internationals Muslim Minority Affairs (CIMMA) akan melancarkan misi berupa tinjauan ke Mindanao, Filipina pada 19 Oktober ini.

Menurut Jurucakapnya, Mohd Azmi Abdul Hamid misi yang akan bermula 19 Oktober ini pertamanya akan membuat tinjauan terhadap kemelut umat Islam di Mindanao yang kini kurang mendapat perhatian masyarakat dunia.

Ujarnya lagi, paling membimbangkan November ini, tentera pengaman Malaysia akan keluar dari Mindanao, kata Azmi yang juga Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) ketika dihubungi hari ini.

Menurut Azmi, pihaknya akan membuat tinjauan nasib uamt Islam di Mindanao yang didiskriminasi oleh kerajaan Filipina pimpinan Gloria Macapagal Aroyyo sejak bertahun lamanya.

Baginya, perjuangan masyarakat Islam di Mindanao untuk mendapatkan kebebasan wilayah Islam tidak pernah mendapat perhatian pertubuhan dunia terutamanya Persidangan Negara-negara Islam (OIC) ataupun Asean.

Malah isu kekejaman tentera Filipina ke atas umat Islam di Mindanao tidak mendapat pembelaan sewajarnya, katanya.

Misi ini katanya, akan berterusan dengan misi-misi yang berikutnya yang mungkin akan berbentuk kemanusiaan.

"Kita datang untuk misi pertama ini hanya untuk membuat tinjauan dan mendapatkan fakta mengenai isu di sana, dan misi akan diteruskan lagi selepas ini bagi tujuan misi kemanusiaan, " katanya.

Namun katanya, CIMMA tidak mempunyai dana dan sukarelawan yang cukup untuk melanjutkan misi tersebut, justeru CIMMA meminta bantuan rakyat Malaysia yang prihatin bagi membantu melicinkan misi ini. Sehubungan itu, kepada sesiapa yang mahu menyumbang bagi melancarkan misi ini bolehlah menghulurkan bantuan kepada akaun CIMB (07300002468528) . - mks

No comments: